Dauer: ca. 120 Minuten

Tickets: 16 € / 12 € (erm.)

Gespielt am:

Mi 29.05.2019

TeilnehmerInnen:
Anais Poulet, Marion Ruault, Valentin Martel, Leander Reininghaus, Chaim Gebber, Roberta Pupotto, Helena Botto, Gregory Jackson, Katja Tannert, Florentine Schara, Mercedes Appugliese, Max Levy, Malcolm Sutherland, Sonja Salkowitsch, Ipso Schalterk, Thomas Kleinschmidt, Va Va! Theatre

Konzept und Regie:
Lena Binski



© Max Windholz


Performing Arts Festival 2019

Shorts Day

Tag der kurzen Stücke


Der Theater-Abend Shorts Day im Acud Theater (Berlin-Mitte) wird die kürzeren Stücke von mehreren Künstlern der Freien Szene unter dem Label des Physical Theater versammeln und einem breiteren Publikum präsentieren.

Von 21.00 an werden am 29.05. im Acud Theater Theaterexperimente und Forschungen in Berlin lebender internationaler Tänzer, Künstler und Choreographen zu sehen sein; darunter Solo, Duo und Gruppen-Arbeiten, die jeweils nicht länger als 20 Min. dauern.

Konzept / Regie: CHAIM GEBBER
Choreographie und Performance: Chaim Gebber & Roberta Pupotto
Zeichnung: Roberta Pupotto
Fotos: Henryk Weiffenbach

Dauer: 20 Minuten



Absinth ist ein Theaterstück aus dem Bereich des physischen Theaters, das dem „Trip“ zweier Künstler folgt, die durch den Prozess der Erschaffung eines Kunstwerks gehen, während sie im Absinth Trinken die inspirierende beiderseitige Verbindung suchen.

Die Künstler machen die Melancholie sichtbar, zu denen sie die Musik, das Licht und der Effekt des Absinths hinführt.
Am Ende des Stücks wird das Kunstwerk, ein Mix aus Zeichnung und Bewegung auf der Leinwand dem Publikum präsentiert.

Chaim Gebber, Brasilianischer Choreograph, Tänzer und Tanz Lehrer, hat mit verschiedenen Companien der Brasilianischen Tanzszene zusammengearbeitet. His work “Pressagios
Roberta Pupotto begann ihre Ausbildung im Zeitgenössischen Tanz und Klassischen Ballett 1998 in Rom. 2006 nahm ihre berufliche Laufbahn bei der “Revers Dance Company” unter der Regie von Luciano Melandri in Rome, Pesaro, und New York ihren Anfang.

Performance: Anaïs Poulet
Musik: Marion Ruault (Kontrabass)
Valentin Martel (Schlagzeug, Gitarre, Stimme)
Leander Reininghaus (Gitarren-Looping)

Dauer: 20 Minuten

 

Build a cube with fenster

Körper-Installation, Tanz, live improvisierte Musik.

Die Körperimpulse beeinflussen die Struktur des Ganzen im Sinne einer architektonischen Erweiterungen durch Bewegung.
Fenster sind die Bühne für Füße, Hände und Kopf, auf der die Erfahrungen zwischen Sichtbarem und Unsichtbarem, den einzelnen Teilen und dem Ganzen - eingebettet in Live Musik - stattfinden.
Das Publikum ist eingeladen umher zu gehen und mit verschiedenen Perspektiven zu spielen, um seine eigene Geschichte zu erfinden.

Anaïs Poulet ist eine in Südfrankreich geborene Performance Künstlerin und Tänzerin. Ihre Arbeit ist inspiriert von unterschiedlichen Tanzstilen: Improvisation, Somatic Movement, Butoh, und Mime.
http://anaispoulet.wixsite.com/danse-performance

Marion Ruault ist eine französische Musikerin, Improvisatorin und Komponistin. Sie studierte Jazz, klassische Musik und Welt-Musik am Nationalkonservatorium im französischen Lyon.
https://mariondoublebass.wixsite.com/music

Leander Reininghaus ist Gitarrist, Bassist und vieles mehr...er arbeitet als Komponist, Produzent und Instrumentalist für CD-, Film-, Tanz- und Theater Produktionen wie auch für Ausstellungen und Multimedia Events.
https://leanderreininghaus.bandcamp.com/

Valentin Martel, Jahrgang 1987, ist ein französischer Musiker. Er beschäftigt sich seit seinem 14. Lebensjahr mit afrikanischer Percussion unter Anleitung von Musikern aus Senegal. Danach begann er auf Anregung seines Vaters im Alter von 16 Jahren Schlagzeug zu spielen. https://justtalkcontact.wixsite.com/justtalk

Konzept und Performance: Helena Botto
Sound und Bühnenmusik: Gregory Jackson

Dauer: etwa 20 Minuten



She wanted to scream but He was muzzled (Sie wollte schreien, aber Er war mundtot gemach)

In einer Umgebung, die vom Konsens bestimmt wird, beziehen sich alle Elemente in angemessener Weise aufeinander, d.h. ein bestimmter Ort korrespondiert mit einer bestimmten Funktion und einer bestimmten Seinsform und es gibt keinen Raum für Lücken oder Ergänzungen.

In She wanted to scream but He was muzzled bewohnen zwei Subjekte einen gemeinsamen Raum, teilen gemeinsame Zeit und beziehen sich auf gemeinsame Objekte - und doch können alle diese Gemeinsamkeiten die Unterschiede zwischen ihnen entweder verwischen oder vertiefen.

Raum, Zeit oder Objekte, die zu einer Begegnung passen, sind für eine andere ungeeignet und erzeugen eine neue Politik der Interaktion.

Dieses Bühnenexperiment untersucht die dialogische Natur von Macht und die Unendlichkeit von Situationen, in denen Unterschiede, ohne dass sie aufgelöst werden, eine transformative Kraft besitzen können.


Performance: Katja Tannert, Florentine Schara,  Mercedes Appugliese
Photos: Florentine Schara

Dauer: 7 Minuten

Der Schritt zu weit.

Dinge, die man nicht tut.
Dinge, die man nicht denkt.
Dinge, die man nicht sagt.
Dinge, die man nicht fühlt.
Drei Frauen und jede Menge Raum.

Physisch, mit Musik und Humor loten eine heimliche Heulsuse, ein bigottes Unschuldslamm und eine diskret zurückbeißende Mutter die eigene moralische Verwerflichkeit aus.

In dieser Produktion von Out Of The Box treffen drei Künstlerinnen aus Tanz, Schauspiel und Bewegungstheater aufeinander.

Mercedes Appugliese tanzte in der Ballettcompagnie Universität Nacional von Cuyo bevor sie 2007 nach Berlin kam. Sie arbeitet u.a. mit der Company Toula Limnaios, der Tanzcompany Rubato, Christoph Winkler und Florian Bilbao. 

www.mercedesappugliese.com

Florentine Schara ist Schauspielerin und Performerin mit einem Hang zu skurrilen Figuren und sowohl im Film/Fernsehen als auch auf der Bühne zu sehen. 2015 gewann sie den ersten Platz beim SMS: Loveshorties, das Festival des Liebesfims (Filmfest München).

www.florentineschara.com

Katja Tannert  arbeitet als Bewegungschauspielerin, gerne in ortspezifischen Inszenierungen z.B. in Kinos, Zügen oder Gefängnissen und verknüpft Elemente wieBewegungstheater, Video, Objekt und Musik.

www.katjatannert.net


Choreographie: Max Levy
Tänzer: Max Levy, Malcolm Sutherland
Choreographie Assistenz: Miguel Toro
Musik: “Lock Bites Key” von LORN
Licht: Max Levy
Kostüme: Max Levy

Dauer: 11 Minuten

 

An Excerpt of a Concept on Ritual and Monotony

"Ich weiß nicht, wie lange ich dort jeden Tag saß, auf das schattige Spiegelbild gegenüber starrend. Dieses Abbild einer anderen Welt jenseits der Grenzen von Glas und Haut und Zeit zwischen uns.

Es war alles, was ich nicht war, aber in seinem Innern konnte ich die Form meiner Stimme erkennen, den Klang meiner Augen. Und wenn es sprach, konnte ich meine eigene Zunge schmecken. Diese stillen Silben eine verlorenen Sprache, ausgesiebt von meinem Verstand. Von ihrer Unmenschlichkeit wurde ich zurückgewiesen, aber verstanden. Von weit her wurde ich angerufen mit einer Stimme, die meiner eigenen glich. Sie sprach vom Jenseits und ich sah das Vorher. Sie sprach von Unendlichkeit und ich sah keinen Anfang."

Dieses Duett ist ein Versuch, eine Atmosphäre von Neugier und Angst zu erschaffen durch die konzeptionell beabsichtigte Einschränkung der Auswahl.


Um zu sehen, was als Ergebnis intensiver Monotonie und gleichbleibender Besorgnis entstehen kann. Anstatt sich auf einem Spielfelde voller unendlicher Möglichkeiten und stark variierender Dynamik zu bewegen, wird versucht, sich selbst in eine konzeptionelle Ecke zu begeben, um den eigentlichen Zweck, konzentriert in einem einzigen Punkt zu fokussieren.


Premiere: 29.06.2018, 32. Internationaler Wettbewerb für Choreographie; Hannover "An Excerpt of a Concept on Ritual and Monotony" war Top-Finalist des 32. Internationalen Choreographie-Wettbewerbs in Hannover.


Danksagung an Kirill Berezovski, Claudia Greco, Kihako Narisawa


Max Levy, geboren in Tokio, absolvierte seine Ausbildung am renommierten San Francisco Ballet Trainee Program unter der Leitung von Jean-Yves Esquerre. Als professioneller Tänzer arbeitete er mit dem American Repertory Ballet, Charlotte Ballet und dem Staatsballett Nürnberg unter der Leitung von Goyo Montero zusammen.


Born in Scotland, Malcolm Sutherland completed his dance education in 2007 at the Central School of Ballet, London. After an apprenticeship at Ballet Basel, he spent 7 successful years as a soloist with Staatsballet Nürnberg under the direcion of Goyo Montero. He has worked with such world-renwoned choreographers as Jiri Kylian, Nacho Duato, Ohad Naharin, Mats Ek, Johan Inger, Crystal Pite, Mauro Bigonzetti, Cayetano Soto, and Douglas Lee. As a freelance dancer, Malcolm now performs with Joseph Sturdy, Shang Chi Sun, and Jean-Guillaume Weis, and is also a member of Kollektiv 52°07. He works freqwww.sonjasalkowitsch.comuently as a choreographer, making yearly full-length productions for the Tafelhalle in Nürnberg, creations at Theater St. Gallen, Stalker Teatro, and the Resolution Festival in London. He recently completed his MA for Choreography with distinction under the tutorship of Robert Cohan.


Performance und Konzept: Sonja Salkowitsch
Regie: Slava Inozemcev
Soundscape: Ipso Schalterk
Produktion: PLUSKVAMPERFEKTUM

Dauer: 15 Min.



PLUSKVAMPERFEKTUM zeigt

Vilje [later me now]

Selma verschlang das Leben mit dem großen Löffel. Das war ihr nicht genug. Sie stach mit der Gabel hinein, dann nahm sie das Messer. Jetzt entfaltet sie sich im Reich des Todes, zwischen allem und nichts, gefangen in einem ewigen Kreislauf ihrer alten Traumata und Träume.

Vilje[later me now] ist ein Stück über menschliche Gier, personifiziert in der von Lady Macbeth inspirierten Figur der Selma.

Das Stück erforscht die Bedeutung unserer Begierden und Handlungen, wenn unser Geist am Ende des Lebens auf seine Essenz zurück verwiesen wird.

PLUSKVAMPERFEKTUM ist eine kleines Performanceprojekt aus Norwegen, bestehend aus den Geschwistern Sonja and Per Salkowitsch. Sie beschäftigen sich mit der Späre zwischen Leben und Tod, zwischen Traum und Wirklichkeit, wo der Mokrokosmos unseres inneren Seins sich mit dem Makrokosmos einer größeren Realität verbindet.

Die Arbeit der Performerinnen basiert auf dem physischen Theater und Butoh. Sie verwenden minimalistische Bühneninstallationen und dunkle Klanglandschaften.

Sonja Salkowitsch begann ihre Bühnenlaufbahn als kreative Performerin 1998 mit ihrer Ausbildung an der School of Stage Arts in Deänemark. Neben ihrem eigenen Projekt PLUSKVAMPERFEKTUM, arbeitete / arbeitet sie mit einer Vielzahl an von Companys wie Cantabile 2, B'ark, Kitt Johnson, InZhest, Bibhaban, Grotest Maru, Read Company and SIGNA. Sie lebt seit 2009 in Berlin.

sonjasalkowitsch.com

Per Salkowitsch (Ipso Schaltwerk) ist ein Audio Künstler. Er absolvierte einen Lehrgang für Comutermusik und Elektronische Medien an der Universität für Musik und Darstellende Kunst in Wien. Er kreiert Musik und Klanglandschaften für Konzerte, Installationen, Theater- and Tanzproduktionen. Darüber hinaus entwirft und baut er auch verschiedene Audio Equipments. Die Soundtracks zu PLUSKVAMPERFEKTUM's letzten Produktionen KOLDT und ARIES|fish sind beide als vollständiges Album erschienen

Requiem für Barbara

Thomas Kleinschmidt


Dauer: 3 Minuten


Thomas Kleinschmidt


Berlin 1949, Meisterschüler Malerei HDK Berlin 1984, einjähriger Studienaufenthalt in London 1978/79, seitdem Bild Installation Schrift Performance, über 120 Auftritte undAusstellungen weltweit, Kulturarbeit mit Jugendlchen und Erwachsenen zwischen Bewegung und Objekt in Berlin, Cottbus, Hamburg, Schwedt.


Performatives: Denkmal für die Berliner Trümmerfrauen, Teufelsberg,Berlin, Dreitageperfomance 2013; No Money No Honey- Verlobungsperformance 2015; Cäptain Lumin, 2016; Der Waffelwerfer, 2017; Requiem für Barbara, 2018.



Va Va! Theatertruppe sind 25 Stück Ensumble Theatertruppen von 25 Theaterleuten aus der Schwarzmeerregion des Schwarzen Meeres. Die Show, die sie durchführen, wird nicht durchgeführt werden, weil das Visum unerwartet erteilt wird. Das 25-tägige Ensemle, weil 3, die Visa erworben

Comedy

Dauer: 7 Minuten



Acud Theater presents an evening of theatrical shorts, gathering together the shorter pieces of several artists under the label of Physical theatre to present to a broader audience.

From 9 p.m. on the 29.05.2019 in the Acud Theater in Berlin-Mitte, the theatrical experiments and researches of international actors, dancers, artists, choreographers and performers, including solo, duet and group work, will be presented for your enjoyment. Performances last between 5 to 20 minutes. We hope to see you there!

Concept / Direction: CHAIM GEBBER
Choreography and performance:
Chaim Gebber & Roberta Pupotto
Drawing: Roberta Pupotto

Duration: 30 minutes

Fotos: Henryk Weiffenbach

ABSINTH is a physical theater piece that follows a „trip“ that 2 artists goes thought when they create a art work while consuming Absinth during the creation as a inspirational connection between them.

The Artists bring to visuals the melancholy that the music, light and the effect of Absinth leads them.
At the end of the piece the artwork a mix of drawing and moving on the canvas is be ready and presented to the audience.


Performance: Anaïs Poulet
Musicians: Marion Ruault (doublebass)
Valentin Martel (drums, guitar, voice)
Leander Reininghaus (guitar-looping)

Duration: 20 min.

Body installation, dance, live improvised music.
Whole the body moves the structure like an architectural extension in movment.
The windows are the theater for feet, hands and head for an experience between the visible and invisible, the parts and the whole surrounded by the live music.
The audience is invited to move around and play with the different perspectives to creat this own story.

Anaïs Poulet is a performance artist and dancer born in the south of France.  Her work is inspired by severals stylies of dance, improvisation, somatic movement, butoh, and mime. She has been performing with various collectives including Myriam Lamotte’s compagny (Toulon), Ornic’art, Asile 404, (Marseille), the project Ungemütlich (Berlin), the project Overlabo (Toulouse), and a temporary collective of over 10 artists she formed to perform an experiment on the island of Marseille. Anaïs Poulet live now in Berlin where she is conducting workshops, and creats connection with visuel artists, musiciens, performers in the improvisation way.
http://anaispoulet.wixsite.com/danse-performance

Marion Ruault  is a French Double bass player, improviser and composer.
She studied Jazz, classical music and world music at Conservatory in France.
Navigating between several styles of music, she performs  in many venues and festivals in different countries and collaborates  with prestigious artists and improvisers.
She also decided to launch her solo project, accompanied by her double bass, her voice, sound effects and a loop pedal to interact with artists from different horizons: musicians, dancers, performers, visual artists…
 
"I want to expand the Double bass as an instrument, to go beyond its role as an accompanist, to create music and to find, explore and stretch the limits of the wood, the bow, the strings and the sound. I want to use the double bass to express feelings, to explore freedom and improvisation."
https://mariondoublebass.wixsite.com/music

Leander Reininghaus, guitar, bass and more..., worked as composer, producer and instrumentalist for CD-, movie-, dance- and theatre productions as well as for exhibitions and multimedia events. His work can be heard on more than 40 CDs. He was founder of World Music band MOKA EFTI, with which he performed live in most European countries over a period of 10 years and recorded three CDs, the latest with guests Charlie Mariano, Roland Schaeffer of GURU GURU and Heinrich von Kalnein. His interest in livelooping (on stage since 1986) and textural music led to the recordings and solo performances of "STARSCAPES - Music Inspired By Views Of Space". He has hosted 4.5 International Livelooping Festivals in Berlin and took part in festivals in Europe and overseas. Always a wanderer between improvisation and composed music of many styles, he is besides INTER-AXIA currently guitarduo-partner of American Singer/Songwriter Elisabeth Cutler, bassplayer in Rock band Neues Glas and guitarist/sythesist in Berlin School Electronica band TaboTago.
https://leanderreininghaus.bandcamp.com/

Valentin Martel is a French musician born in 87. He started to learn african percussions with Musicians from Senegal when he had 14 yo.
After, under his father impulsion, he started to play drums at 16. He quickly realize that he wanted to know the two major sides of music
which are Rhytm and Harmony and he decide to learn guitar and vocal a year after. Since 2003 he played over 1000 concerts in different style of music,
mostly jazz, Blues and folk, but also Rock, world and improvised music.
In 2014, he create with the fantastic double-bass player Marion Ruault, a Duet called "Just Talk" with a Folk and Blues influences a published a first album
in 2016 called "Judy".
Since 2017 he's living in Berlin and continue to perform in Europe as a drummer, guitarist and songwriter with a lot of different musicians.
https://justtalkcontact.wixsite.com/justtalk

Concept and performance: Helena Botto
Sound and musical performance: Gregory Jackson

Duration:  20 min

In environments of consensus all elements relate in a fitting manner, i.e. a certain ‘place’ corresponds to a certain ‘function’ and ‘mode of being’, and there is no space for ‘void or supplement’.

She wanted to scream but He was muzzled is a stage experiment that will make use of the genres of porn, melodrama and horror, approached through modes of excess and absence, in order to explore the notions of dissensus and mis-fit in performative practice.
What kind of politics and new power relations will these environments produce?
Helena Botto (PT/DE/UK) is a performer and performance-maker working in Berlin and London. She is a PhD candidate at Drama, Theatre and Performance Department at the University of Roehampton, in London to which she holds a fellowship from Fundação da Ciência e Tecnologia. Her current research interests deal with the ideas of dissensus and agonism in the process of making performative work.
helenabotto.weebly.com

Gregory Jackson (USA) is a guitarist and member of the Berlin Guitar X-tet. His current projects involve solo loop-based arrangements and compositions with the acoustic and electric guitars, shamisen, and ambient sounds, as well as a variety of duet improvisations with instrumentalists and vocalists around the world.

gregoryjackson.bandcamp.com

Performance: Katja Tannert, Florentine Schara,  Mercedes Appugliese

Photos: Florentine Schara

Duration: 7 minutes


In this production by Out Of The Box three artists based in dance, acting and physical theatre merge their talents.

Mercedes Appugliese danced with the ballet company University Nacional of Cuyo, before moving to Berlin in 2007. She has been performing with company Toula Limnaios, Tanzcompany Rubato, Christoph Winkler ans Florian Bilbao. www.mercedesappugliese.com

Florentine Schara is an actress and performer with a great love for cranky characters. She works in film as well as in theatre. In 2015 she won first prize at SMS: Loveshorties Filmfestival (Filmfest Munich).

ww.florentineschara.com

Katja Tannert works as physical actress, often in sitespecific productions in places like cinemas, trains or jails. Her work fuses elements of physical theatre with video, objects and music

www.katjatannert.net

An Excerpt of a Concept on Ritual and Monotony

Choreography: Max Levy

Dancers: Max Levy, Saul Vega Mendoza

Choreographic Assistance: Miguel Toro

Music: “Lock Bites Key” by LORN

Lighting: Max Levy

Costumes: Max Levy

Premier: 29.06.2018, 32. Internationaler Wettbewerb für Choreographie; Hannover

Duration: 11 minutes

Additional thanks to Kirill Berezovski, Claudia Greco, Kihako Narisawa

--

"I don't know how long I sat there everyday, looking at that shadowy reflection across from me. This figure of another world, beyond the boundaries of glass and skin and time between us.

It was everything I was not, but in it, I could see the shapes of my voice, the sounds of my eyes. And when it spoke, I could taste my own tongue. Those silent syllables of a lost language, sifting through my mind.

In its inhumanity I was repelled, but understood. Calling me from far away with a voice just like mine.

It spoke of beyond, and I saw before. It spoke of no ends, and I saw no beginnings."

--

This duet is an attempt to create an atmosphere of curiosity and anxiety by intentionally limiting

conceptual choice. To see what can be produced as a result of intense monotony and unchanging apprehension. Instead of being allowed a playground of infinite options and widely varying dynamics, it attempts to put itself in a conceptual corner to focus its entire purpose on only one point.

“An Excerpt of a Concept on Ritual and Monotony” was a top finalist of the 32 nd International Choreography Competition in Hannover.

PLUSKVAMPERFEKTUM presents:
Vilje [later me now]

Physical theatre
Duration: 20 minutes (approx)

Performance and concept: Sonja Salkowitsch
Music: Ipso Schaltwerk
Mentoring director: Slava Inozemcev

Selma devoured life with the big spoon. It was not enough. Then she went in with the fork, then the knife... Now she thrives in the realms of death, between all and nothing, reliving the traumas and dreams of her being in eternal cycles.

Vilje[later me now] is an abstraction of greed, and the making of Selma is deeply inspired by the character of lady Macbeth. It investigates the meaning of her desires and actions, while her existence ends, and the spirit is confronted with its essence.

PLUSKVAMPERFEKTUM is a small performance project from Norway, consisting of siblings Sonja and Per Salkowitsch. They work with the space between life and death, between dream and reality where the microcosmos of our inner self connects with the macrocosmos of a larger reality. Performers base their work on physical theatre and butoh, minimalistic stage installations and dark ambient soundscapes.
Sonja Salkowitsch started her life as a devising performer at School of Stage Arts in Denmark 1998. Besides her own project PLUSKVAMPERFEKTUM, she worked/works with a variety of companies such as Cantabile 2, B'ark, Kitt Johnson, InZhest, Bibhaban, Grotest Maru, Read Company and SIGNA. Since 2009 she lives in Berlin.
Per Salkowitsch (Ipso Schaltwerk) is an Audio Artist educated at Lehrgang für Comutermusik und Elektronische Medien, Universität für Musik und Darstellende Kunst, in Vienna. He makes music and soundscapes for concerts, installations, theatre- and dance productions. He also constructs and builds various audio equipment. The soundtracs for PLUSKVAMPERFEKTUM's last productions KOLDT and ARIES|fish have been made into full albums.  

Va Va! Theatre troup are 25 piece ensumble theatre troop of 25 theatre people from the black sea region of black sea. The show they perfor,m will not be perform due to visa unexpected ness granting, The 25 tehater ensemle becum 3 who visaas have aquired to be here aCud wonderfeul theatrefestival of theayte celebrations.

Va ! Va welcomes you to they show of which you about to see, enjoyable. dankee.

Comedy

Duration: 7 minutes