Dauer: ca 60 Min (2x30 Min)

Tickets: 15€, 10€ (erm.)

Karten-Reservierung:

Samstag 07.11., um 20:00 Uhr  

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Double Bill Johanna/Evgenia

An evening about becoming someone else


This is a shared evening of two artists. Johanna and Evgenia will  present their solo works "Dragging a Queen" and "Viril". Each performance reflects on the possibility to become someone else while remaining oneself. Two journeys on hidden personal traits which, after performative rearrangement, open the door for a new character to arrive.

Choreografie & Tanz: Johanna Kasperowitsch
Musik: Lennart Heyndels
Kostüm: Daina Kasperowitsch
Licht: Gregor Roth

Foto: Holger Biermann
Die französische Dauphine Marie Antoinette war eine privilegierte, aber auch sehr isolierte Frau. Das Stück fragt, was sie in ihren einsamsten Momenten gefühlt und gedacht haben könnte. Die Figur der Marie Antoinette stellt aber vor allem einen Bezugspunkt zu eigenen Realitäten der Performerin dar, und lenkt den Blick auf deren Widersprüche und verschwommene Grenzen. Gewalt erfahren, oder gewaltvoll handeln – wo liegen die Übergänge? Was bleibt, wenn die Maskerade bröckelt? Was hat Bedeutung neben dem Bild, das wir von uns verkaufen? Wo liegen die blinden Flecken, und wo entsteht Leere in einem als „privilegiert“ bezeichneten sozialen Umfeld? Durch Körper und Bewegung beschwört Dragging a Queen vor diesem Hintergrund Geister der Vergangenheit und der Gegenwart.

Foto: Sofia Postnikova
"to develop a “full potential”… What does it mean? What or who has this quality? How can we see this quality?  How do we decide when it is not yet or too much? Who do we compare with?
Stability, focus, balance, energy, power, courage, strength, and many others. As if they were different glasses. I invite you to try them on while watching me dance.
During the performance I am going to explore the topic of virility.  I facilitate  this state and feeling in myself while dancing, doing hard physical exercises and  trying on different characters. I propose situations involving participants from the audience and together we see how these situations lead to opening a certain perspective to the topic.

Johanna Kasperowitsch studierte zeitgenössischen Bühnentanz an der Hochschule für Musik und Tanz Köln. Sie arbeitete als Tänzerin/Performerin mit unterschiedlichen ChoreographInnen und RegieseurInnen, wie u.a. Georg Reischl, Katie Duck, Stephanie Thiersch/MOUVOIR, Laborgras Berlin, Rosamund Gilmore, Yasmeen Godder, Judith Sanchez Ruiz, Irina Pauls und Reut Shemesh. Gastspielreisen führten sie nach Sibirien, Mexiko, Holland, Polen und in die Schweiz. Im Bereich zeitgenössischer Tanz/Performance befasst sie sich in ihrer eigenen Arbeit aktuell mit unterschiedlichen Verfahren und Methoden der Improvisation, sowie mit Bewegung in Bezug zu gesprochenem Text und/oder Live-Musik. Zusätzlich entwickelt sie eine Schreibpraxis in Form von Kurzgeschichten, Essays und und Gedichten, auch für Live-Performances, und immer in engem Bezug zu Körpern und Bewegung.

Evgenia Chetvertkova is a performer, dancer, and choreographer based in Berlin. She began to dance in early childhood and got her initial education and stage experience in Troitsk dance ensemble for young people (ballet and folk dances). While studying at the Moscow State University (psychology) she moved towards more contemporary and improvisational forms of dance and theatre. After graduating she took part in performances of the Derevo Theatre and began her own experiments in dance, physical theatre, and visual arts. In 2010-2017 she spent her time with PoemaTheatre first as a dancer and later as a choreographer. In  2013-2014 she was a  co-founder and director of “Experimental theatre and animation laboratory”, which was aiming to combine cartoons, dance theatre in a single performance.  In 2014-2016 she was a dancer in Luc Perceval’s “Macbeth”.
Accomplishing  MA SODA HZT programme has become a turning point in her artistic development. Since then she applies her multigenre skills in dance, choreography, costume design and video in research on formats of participative events.