© Teatr Brama


Dauer: 55 Minuten

Tickets: 12,- / 10,-

Karten-Reservierung:

Freitag 13.03., um 20:00 Uhr  
Samstag 14.03., um 20:00 Uhr  

Web: teatrbrama.org/



Theater BRAMA

The Ghost Dance


Der „Ghost Dance“ ist eine Art Krisenritual, das im 19. Jahrhundert als Reaktion auf die von den westlichen Kolonialisten betriebene Verdrängung der nordamerikanischen Ureinwohner und den Genozid an diesen entstand. Durch die Praktizierung des Rituals sollte eine große Veränderung erreicht werden können: das Ende der gegenwärtigen und der Beginn einer besseren, paradiesischen Welt. So wurde der “Ghost Dance“ in einer Zeit der Hoffnungslosigkeit von vielen Stämmen in dem Glauben getanzt, dass dies zur Befreiung von den Besatzern und zur Rückkehr der alten Lebensweise führen würde. Das folgende Verbot des Tanzes durch die Kolonialisten führte indirekt auch zur Ausrottung eines Großteils der indigenen Bevölkerung. Der Tanz war einer der vielen verzweifelten Aufschreie gegen eine sich ausbreitende Welle der Grausamkeiten, die das kapitalistisches System mit sich brachte. Die Aufführung des „Ghost Dance“ ist eine symbolische Erinnerung an dieses Ritual zur Verteidigung ideeller Werte. Es ist unser Akt der Hoffnung in einer Zeit, in der die nächste unheilvolle Wendung der Geschichte unaufhaltbar zu sein scheint.

Die Performance „Ghost Dance“ ist ein Manifest zur Verteidigung von Minderheiten und Unterdrückten. Es ist ein Schrei, der direkt aus dem Herzen kommt - naiv und idealistisch. Aber müssen die Idealisten nicht auch heute einem Verfall ihrer Werte zusehen? „Ghost Dance“ ist eine Aktion, die Musik und Theater verbindet. Die Performance ist eine Stückentwicklung von Teatr Brama und inspiriert durch die Schriften Allen Ginsbergs, Patti Smith, die Volkskunst sterbender Zivilisationen und diversen antikapitalistischen Manifesten. 


Foto: Zdzisław Orłowski



The Ghost Dance was a ritual created as a response to the great crisis suffered by the Indian civilization in North America in the late 19th century, after Western civilization had taken over the life of the Native Americans. The dance was done in hope of steering towards a great change: the end of the present world and beginning of a better one. In a time of hopelessness, the Native Americans danced in the belief that it would change their fate. The dance was effectively prohibited and is associated with the shameful extermination of the population. The ritual was one of the many desperate cries against the spreading wave of capitalism’s cruelty. The performance is a symbolic evocation of this ritual in defense of dying values. It is our act of hope at a time when the next turn of the wheel of history seems to be unstoppable.

Every generation of naïve idealists experiences great sacrifices in the name of their values. This revolution of the heart has been the guardian and manifesto in defense of minorities and the oppressed. Ghost Dance is an action which combines music and theatre. The performance is an original piece by Teatr Brama, inspired by writings by Allen Ginsberg, Patti Smith, folk art of dying civilizations and anti-capitalist manifestos.Photo: Zdzislaw Orlowski

Theatre Brama worked initially as a drama circle, then was the home theater of the Goleniow Culture House and created an independent ensemble well-known in Poland today. Theatre Brama was founded by Daniel Jacewicz and is based in Goleniów, where many performances and art projects have taken place. For many years Brama managed to create a vibrant environment in Goleniów theater. However, Brama brings together a large number of restless and creative young people, whose individualism does not fit the framework of small-town archetypes. Although Goleniów is the hometown of the theater and most of its core of actors, musicians and friends, the theater spends most of the year performing around Poland and throughout the world.

Main motivation of Teatr Brama is revolutionizing the relationship between audience and theater by utilizing performance to create a participatory meeting, not a spectator activity. The Teatr Brama ensemble are a diverse group dedicated to a common artistic goal ­ realized by researching the heights and depths of emotion, recalling heritage and reacting to the reality of life. As a cultural and educational association, Teatr Brama utilizes non­formal and informal educational methods to empower people to use art to improve their lives and their world.